تصویر محتوا

تابلو فرمان آسانسور

تابلو فرمان آسانسور یکی از مهمتریم بخشهای الکتریکی و کنترلی آسانسور می باشد و شامل مدار های فرمان و ریز پردازنده و قطعات الکترونیکی می باشد که وظیفه کنترل حرکت کابین و نیز اعلام وضعیت های مختلف را بر عهده دارد.

تابلو فرمان آسانسور یکی از مهمتریم بخشهای الکتریکی و کنترلی آسانسور می باشد و شامل مدار های فرمان و ریز پردازنده و قطعات الکترونیکی می باشد که وظیفه کنترل حرکت کابین و نیز اعلام وضعیت های مختلف را بر عهده دارد. تابلوفرمان آسانسور معمولا در موتورخانه نصب میگردد. تعدادی از وظایف اصلی تابلو فرمان آسانسور به شرح زیر است: • کنترل جهت حرکت و سرعت موتور اصلی • پردازش درخواستها از کابین و طبقات آسانسور • کنترل تجهیزات الکتریکی مانند : ترمز ها ، سوئیچ ها ، درب کابین و … • نظارت دقیق بر حرکت کابین آسانسور و حفظ ایمنی های لازم • پاسخگویی و پردازش درخواستهای الکتریکی بخشهای مختلف آسانسور • حفاظت الکتریکی از تجهیزات آسانسور • تشخیص وضعیت ها و موقعیت کابین در هر لحظه قطعات مشترک در مدار تابلو فرمان های مختلف در انواع تابلوی کنترل آسانسور قطعات مشترک زیادی در مدار آنها وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم: • انواع کلید های گردان • انواع لامپ سیگنال • انواع ترانس CT • انواع کنتاکتور الکترونیکی SSR • انواع کلید اتوماتیک MCB • رله های مدار • ترانسفورماتور تغذیه • انواع کنتاکتورهای مدار • انواع ترمینال ها و سوکت ها • انواع کلیدها و فیوزها • قطعه شارژر باطری تابلو • ابزار هوشمند کنترل بار • انواع پل دیود کنتاکتورها در مدار • انواع تایمر در مدار • انواع آی سی IC • انواع کلیدهای حرارتی • انواع رگولاتور خازنی • انواع بی متال جهت حفاظت موتور انواع تابلو فرمان آسانسور از لحاظ نوع مدار الکترونیکی تابلو فرمان های آسانسور از لحاظ نوع مدار و قطعات موجود در مدار آنها و نوع نقشه بندی مداری خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که بشرح زیر است: • تابلو فرمان های میکروکنترلی یا میکروپروسسوری آسانسور • تابلو فرمانهای دیجیتالی آسانسور • تابلو فرمان های رله ای آسانسور • تابلو فرمان های PLC آسانسور تابلو فرمان های میکروکنترلی یا میکروپروسسوری آسانسور بسیاری از تابلو فرمانهایی که هم اکنون در بازار موجود است و در طیف وسیعی در صنعت نصب اسانسور مورد استفاده قرارمی گیرد تابلو فرمانهای دارای میکروکنترلر هستند. در واقع میکروکنترلر در چندین نوع AVR و 8051 و Pic و... توسط شرکتهای مختلف در جهان تولید می شوند و در واقع آی سی هایی هستند که قابل برنامه ریزی می باشند و کار آنها پردازش سریع اطلاعات می باشد و خروجی نتیجه یا دستور می باشد و بنوعی هدایت و کنترل فرایندهای صنعتی را می توانند بسیار سریع انجام دهند بهمین دلیل در حال حاضر در مدارات مختلف کاربرد وسیعی دارند و در بسیاری از صنعت ها بکار می روند. تابلو فرمانهایی که مدار آنها دارای میکروکنترلر می باشد دارای قابلیتهای متعددی می باشند از جمله: • هوشمندی بسیار بالا در پردازش • امکانات هوشمند بیشتر • قیمت ارزانتر • سادگی در تولید تابلو • تعمیرات راحت تر • قابلیت برنامه ریزی بسیار راحت تر • سرعت عمل بالا • کوچکتر بودن از لحاظ اندازه تابلو • سر و صدای بسیار کم در حین کار • انعطاف پذیری در برنامه ریزی و امکانات • سرعت بالا در پردازش • کاهش هزینه های سرویس و نگهداری آسانسور • مصرف پایین تر برق • دارا بودن انواع پورت تبدیل داده های آنالوگ به دیجیتال • خرابی بسیار کمتر بر اثر نویز و نوسان • دارای بودن حجم زیاد حافظه در دستگاه • پورتهای ارتباطی با قابلیت های بیشتر تابلو فرمان های دیجیتالی آسانسور این نوع از تابلو فرمان ها بدلیل نوع و ساختار مدار خود بسیار کمتر از تابلو فرمان های میکروکنترلری کاربرد دارند در واقع در این نوع تابلو ها عملکر توسط IC آی سی پردازش شده و با استفاده از کیت های دیجیتالی عمل می کند. ولی در حالت میکروکنترلر بیان کردیم که قابلیت برنامه ریزی بسیار بالایی دارند ولی در این نوع تابلوها برای تغییر در برنامه باید تعویض IC صورت گیرد یعنی تغییر سخت افزاری باید داد که طبیعتا همین امر یک نقص برای ارتقای کارکرد آسانسور محسوب می شود و باعث کاربرد بسیار کم این نوع تابلوها در نصب آسانسور می شود. البته مصرف برق این نوع تابلو فرمان کم است و صدای کمی نیز تولید می کنند و عملکرد متوسطی نیز دارند ولی طبیعتا از لحاظ انعطاف پذیری برنامه ای در سطح پایین تری به نسبت تابلو فرمان های میکروکنترولری هستند. تابلو فرمان های رله ای آسانسور مدارات رله ای در ردیف مدارات قدیمی هستند و در واقع بدلیل کارایی پایین تر دیگر تقریبا این نوع تابلو فرمان ها تولید نمی گردد زیرا کارایی بسیار پایینی داشته و بسیاری از امکانات هوشمند برای آسانسور را ندارد و قطعا با نیازهای نونی سازگاری ندارد. تابلو فرمان های PLC آسانسور عبارت PLC مخفف کلمه Programmable logic control است و در واقع قطعه یا دستگاهی است دارای پردازنده CPU ، حافظه ،مبدلهای ولتاژ و یك سری ورودی و خروجی می باشد و حتی می توان بصورت ماژولار امكانات بیشتری را به آن اضافه نمود. در واقع PLC مشابه میکروکنترلر می باشد ولی با قابلیت های صنعتی بیشتر ، اما دارای هزینه بیشتری نیز می باشد بنابراین وقتی می توان با میکروکنترلر نتیجه دلخواه را با هزینه ای بسیار کمتر گرفت طبعا همین امر باعث می شود که تابلو فرمان های PLC کاربرد چندانی در کشور نداشته باشند و بیشتر از تابلو فرمان های میکروکنترلر استفده می شود. نصب 3VF آسانسورهای دارای درایو کنترل سرعت یا به اصطلاح دارای Inverter که به آسانسورهای VVVF یا همان 3VF موسوم هستند، دارای حرکت نرم چه در شتاب مثبت (استارت) و چه در شتاب منفی (استپ) می باشند که می توان روی نمودار سرعت زمان (V.T) حرکت آنرا بصورت منحنی نمایش داد. برخلاف نمودار سرعت زمان آسانسورهای دوسرعته که حرکت آنها بصورت خطی و با شتاب بالا (در زمان استارت و استپ) انجام میشود و شتاب بالای حرکتی باعث ایجاد شوک به کابین و مسافرین میگردد. پس نتیجه میگیریم در آسانسورهای 3VF مسافرین به دلیلی نرمی حرکت، متوجه استارت و استپ نمیشوند. این مسئله به دلیل کنترل ولتاژ و فرکانس برق شهری توسط Inverter می باشد، به این ترتیب که فرکانس و ولتاژ اولیه ی اعمال شده از تابلو به موتور بسیار پایین بوده و به تدریج Inverter آنرا افزایش داده تا به فرکانس 50Hz (حداکثر فرکانس برق شهری) و ولتاژ 380V (حداکثر ولتاژ برق سه فاز شهری) می رساند که در نهایت موتور به حداکثر سرعت تعریف شده ی خود رسیده و تا قبل از مرحله ی دوراندازی با این سرعت به حرکت خود ادامه می دهد. وجود Inverter در سیستم کنترل آسانسور باعث صرفه جویی در مصرف برق شهری می شود و علت آن این است که آسانسور در کورس حرکتی خود قسمتی از مسیر را (هنگام استارت و استپ) با ولتاژ پایین تر از حد نهایی (380) طی می کند، همچنین اتلاف انرژی که در آسانسورهای دوسرعته هنگام ترمز صورت می گیرد در آسانسورهای 3VF تقریبا به صفر رسیده است زیرا همانطور که میدانید در آسانسورهای دوسرعته وقتی برق به یکباره قطع می گردد ترمز مسئول متوقف ساختن موتور می باشد در صورتیکه در آسانسورهای3VF ابتدا inverter سرعت حرکت موتور را به صفر رسانده سپس ترمز اعمال می شود. این مسئله در زمان استارت نیز صادق است، یعنی وقتی سیستم کنترل فرمان بصورت ناگهانی ولتاژ 380 را اعمال میکند اینرسی کابین باعث هدر رفتن انرژی برق میشود ، در صورتیکه اگر حرکت آرامتر صورت پذیرد مقاومت کابین در برابر حرکت کاهش یافته و مصرف انرژی نیز خود به خود کاهش می یابد. در یک جمع بندی معایب استفاده از سیستم دو سرعته و مزایای سیستم 3VF بدین شرح می باشد: مزایای سیستم 3VF: 1. کیفیت حرکتی بالا و حرکت نرم و بدون لرزش و بدون شوک حرکتی 2. کاهش استهلاک قطعات به ویژه ترمز موتور که در سیستم دو سرعته نقش اساسی در استپ کابین دارد اما در سیستم 3VF خیر 3. افزایش عمر مفید قطعات از جمله موتور گیربکس و سیستم تابلو فرمان 4. کاهش سر و صدای آسانسور 5. کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و برق 6. عدم محدودیت در انتخاب سرعت و ظرفیت معایب سیستم دوسرعته: 1. مصرف انرژی و جریان برق فوق العاده بالا 2. محدودیت در انتخاب سرعت و ظرفیت آسانسور در پیاده سازی سیستم با روش دوسرعته 3. تغییرات ناملایم و پله ای سرعت بصورت ناگهانی از دور تند به دور کند 4. شوک حرکتی در حین استارت و استپ حرکت و افول کیفیت حرکتی آسانسور و عدم قابلیت پیاده سازی در ساختماهای حساس 5. کاهش عمر قطعات در اثر شوک حرکتی 6. انتقال شوک و ضربه های موتور به سازه ساختمان 7. سر و صدای بالا ناشی از تغییرات سرعت موتور و کنتاکتورهای تابلو فرمان 7. اصلاح ضریب قدرت (CosΦ) : اختلاف فاز بین ولتاژ (v) و جریان (i) که معمولا جریان عقب تر از ولتاژ است ، باعث به وجود آمدن توان راکتیو و بازگشت این توان غیر مفید به شبکه برق مصرفی می گردد. درنتیجه این مسئله باعث کاهش توان موتور می گردد. در سیستمهای 3VF به خاطر یکسو شدن ولتاژهای AC به DC و هم فاز شدن جریان و ولتاژ ، توان راکتیو به حداقل مقدار خود می رسد. و با توجه به اینکه توان موتور نسبت مستقیم با ضریب اصلاح قدرت دارد، هر چه ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد در نتیجه مقدار توان اکتیو نیز بیشتر خواهد شد. درایو یا همان Inverter های با کیفیت موجود در بازار برای پیاده سازی سیستم 3VF عبارتند از : • Yaskawa • Danfoss • Toshiba • Gefran • LG • ZIEHL ABEGG • rich • KEB و ... تفاوت سیستم Close Loop و Open Loop در آسانسورهای 3VF چیست؟ سیستم Close loop به آسانسور 3VFای گفته می شود که موتور حتما از نوع 3VF بوده و دارای Encoder باشد. وظیفه Encoder ارسال پالس¬های حرکت کابین به تابلو فرمان جهت اطلاع Inverter از مکان و سرعت دقیق کابین می باشد. encoder به ازای یک دور چرخش موتور یک پالس به Inverter ارسال کرده و وظیفه ی Inverter پردازش ، تحلیل و انتخاب بهترین نوع حرکت برای موتور می باشد.اما در سیستمهای Open Loop موتور فاقد encoder بوده و بنابراین می توان از موتورهای دوسرعته نیز در این سیستم استفاده کرد. در مقایسه حرکت بین این دو سیستم کاملا بدیهی است که حرکت کابین در سیستم Close Loop کاملا نرم تر و دقیق تر می باشد. در حالت کلی هزینه های یک آسانسور 3VF بالاتر است یا آسانسور دوسرعته؟ طبیعتا به دلیل وجود سیستم inverter ، آسانسور های 3VF در نصب اولیه گرانترند، اما با توجه به مباحث بالا و همچنین افزایش قیمت برق میتوان نتیجه گرفت در بازه زمانی چند ماهه آسانسور 3VF چه در مقوله هزینه های برق و چه در مقوله سرویس و نگهداری و کیفیت نسبت به آسانسور دوسرعته ارزانتر می باشد لذا پیشنهاد می گردد در صورت امکان از این سیستم استفاده گردد. جهت بهره مندی از خدمات نصب ، تعمیرات و سرویس آسانسورهای 3VF و همچنین تبدیل آسانسور دو سرعته به آسانسور 3VF با این مجموعه تماس حاصل فرمایید.